Uczą | Nauczanie przedmiotowe

 

Agnieszka Walczyk

język angielski

wychowawca klasy 4.

„Iloma językami władasz, tylekroć jesteś człowiekiem” – Johann Wolfgang von Goethe

 

Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Miłośniczka języków obcych. Kiedy nie uczy, edukuje się sama – jej kolejny cel życiowy to język niemiecki oraz rosyjski. W jej życiu ogromną rolę pełni przeświadczenie, że znać inny język, to jak posiadać drugą duszę i postrzegać świat inaczej.

Podczas lekcji ceni sobie zdanie uczniów, jest otwarta na różnorodne metody pracy owocujące rozwojem młodych umysłów. Podczas zajęć preferuje każdy rodzaj aktywności, która pozwala na odejście od biurka i wykorzystanie wiedzy w praktyce poprzez różne gry i dramy. Z każdych najmniejszych sukcesów uczniów czerpie niesamowitą satysfakcję.

„Myśl o mojej misji zrodziła się wtedy, kiedy koleżanki w podstawówce przekonały mnie podczas udzielania im pomocy w nauce języków obcych, że jestem odpowiednim materiałem na nauczyciela. I okazało się, że miały rację. Uwielbiam rozmawiać z młodzieżą, lubię pomagać uczniom i patrzeć jacy są optymistyczni, jak wierzą w swoje marzenia.”

Klaudia Kuć

matematyka

wychowawca klasy 5.

„Kto chce – szuka sposobu, kto nie chce – szuka powodu”

Absolwentka Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie. Matematyk na przekór wszelkim przeciwnościom, nauczyciel – z pasji i powołania. Ciągle poszukuje i tworzy – pomoce dydaktyczne, projekty i scenariusze. Wszystko po to, aby odczarować swój przedmiot. Od początku obrała sobie za cel pokazanie, że matematyka otacza nas w najmniej oczywistych miejscach i wcale nie jest trudna – wystarczy w to na początek uwierzyć, reszta będzie się działa na lekcjach.

Ogromną rolę ma dla niej zdanie ucznia, który nie jest tylko odbiorcą wiedzy, ale współtwórcą każdej lekcji. Wychodzi z założenia, że rola nauczyciela, oprócz tej oczywistej, jaką pełni w społeczności szkolnej, to także bycie osobą, z którą można porozmawiać nie tylko o przedmiocie, ale także spędzić miło czas w jego towarzystwie i porozumieć się  – na każdej płaszczyźnie.

„ Odkąd tylko pamiętam zawsze chciałam być nauczycielem. I nie jest to tylko hasło reklamowe. Czułam, że ta praca będzie dla mnie przyjemnością i z uśmiechem na twarzy będę codziennie przekraczać próg szkoły.  Moje marzenie się spełniło, więc teraz czas na marzenia moich uczniów – wspólnie osiągniemy każdy cel.”

 

 

Łukasz Zając

historia, WOS, technika

wychowawca klasy 6 i 8. 

„Człowiek zawsze nosi z sobą całą swą historię, a także historię ludzkości.” C. G. Jung

Absolwent Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie na kierunkach historia oraz filozofia. Mocno skoncentrowany wokół kultury wschodu, ze szczególnym upodobaniem historii Mongołów. Zapalony podróżnik, miłośnik wędrówek górskich i chińskiej sztuki walki tai chi. Wieczorami czytuje powieści science-fiction i ogląda horrory oraz oczywiście filmy historyczne.

Na lekcjach Łukasza uczniowie przenoszą się w czasie i podglądają życie królów oraz możnowładców. A to wszystko w myśl zasady, że najważniejszą ze sztuk jest sztuka opowiadania dobrych historii. Tu nie ma miejsca na nudę, ponieważ uczniowie nie są jedynie obserwatorami – niejednokrotnie sami muszą wcielać się w role znanych postaci historycznych po to, by lepiej zrozumieć epokę i motywy działań. Mają ku temu znakomite warunki, gdyż pomoce naukowe są konstruowane własnoręcznie przez kreatywnego nauczyciela historii.

„Trudno w kilku słowach określić swoją misję i przesłanie, które chcemy przekazywać uczniom. W zasadzie każdy z nas myśli i postrzega nowoczesną edukację podobnie. Moją misję jako nauczyciela sprowadzam więc do tego, że staram się być takim nauczycielem jakiego zawsze chciałem spotkać na mojej drodze.”

 

 

 

Aleksandra Malczyk

język polski

zajęcia teatralne

wychowawca klasy 7.

 

„Czytanie jest to odnajdywanie własnych bogactw i własnych możliwości przy pomocy cudzych słów.” Jarosław Iwaszkiewicz

Absolwentka Uniwersytetu im. Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie i Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie. Z wykształcenia polonista, redaktor i bibliotekarz. Prowadzi zajęcia teatralne. Mocno skoncentrowana wokół zagadnienia edukacji holistycznej a także edukacji teatralnej i jej znaczenia dla procesu uczenia się. Kiedy nie uczy – czyta powieści Stephena Kinga, Tess Gerritsen i Jerzego Pilcha, zgłębia tajniki grafiki komputerowej oraz pisze scenariusze przedstawień teatralnych dla dzieci. 

Zapytana o swoją misję, bez namysłu opowiada o pragnieniu odczarowania stereotypu psora-polonisty. Dlatego często porzuca tablicę i kredę po ty, by zasiąść razem z uczniami w ławkach i oddać się pasjonującej dyskusji. Ceni metody aktywizujące i nieszablonowe rozwiązania. Korzysta z wiedzy, którą uczniowie zdobyli na innych przedmiotach po to, by pokazać, że różne dziedziny nauki wzajemnie się przenikają i uzupełniają. Jej celem jest pobudzenie wyobraźni i pokazanie, że można interpretować literaturę i poezję za pomocą różnych środków wyrazu.

„Uwielbiam lekcje, podczas których możemy wspólnie oddawać się pasji tworzenia wykorzystując to, czego nauczyliśmy się wcześniej. Dzięki temu uczniowie zaczynają dostrzegać praktyczny wymiar zdobytej wiedzy. Na moich lekcjach problem nigdy nie ma jednego rozwiązania a wiersz jednej interpretacji – każdy z nas myśli i postrzega świat inaczej. Trzeba te zdolności pielęgnować.”

 

 

 

Sylwia Łuszczek

geografia, fizyka

„Celem edukacji powinno być uczenie jak myśleć, a nie co myśleć.”  Bill Beattie

Absolwentka Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Ze szkołą EDISON związana od początku jej istnienia. Nauczyciel o ścisłym umyśle i zdolności do wnikliwego obserwowania świata. W wolnych chwilach chętnie sięga po książki i odkrywa nowych autorów. Lubi wracać do twórczości Jane Austen, Dana Brown’a.


Na swoich lekcjach pokazuje, że odpowiedzi na najważniejsze życiowe pytania znajdują się w otaczającym nas świecie – wystarczy jedynie dobrze się przyglądać. Wiedza wynika z obserwacji a nie uczenia się na pamięć. Uczeń, który sam wyciąga wnioski to największy sukces nauczyciela. Sylwia stara się udowodnić, że nauka nie musi być trudna i nudna.

„Każdy dzień pracy to nowe wyzwanie i doświadczenie. W szkole nie ma czasu na nudę, uczniowie potrafią zaskakiwać. Lekcje mają być przyjemne, pełne uśmiechu i wiedzy. Wykorzystywanie nowych technologii do poznawania świata to nowa forma powiedzenia palcem po mapie, tylko tym razem palcem po ekranie smartfona lub ekranie laptopa.”

„Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób, aby uczniowie uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek.” A. Einstein

Elżbieta Klekotka

biologia, przyroda

zajęcia rewalidacyjne

„Nie wystarczy zdobywać mądrości, trzeba jeszcze z nich korzystać” Cyceron

Absolwentka Uniwersytetu Opolskiego, Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie i Instytutu Studiów Podyplomowych w Warszawie – biolog, nauczyciel przyrody, edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, oligofrenopedagog, specjalista do spraw zarządzania i organizacji oświatą,  specjalista w zakresie pierwszej pomocy medycznej oraz egzaminator maturalny z biologii. Związana z edukacją od 2009 roku zarówno jako  nauczyciel biologii i przyrody, jak i oligeofrenopedagog. W wolnych chwilach pasjonatka górskich wędrówek i rekonstrukcji militarnych.

Podczas lekcji dużą uwagę przykłada do kształcenia umiejętności analizy i logicznego myślenia. Na biologii dzieci nie korzystają jedynie z podręczników. Ucząc się anatomii, uczniowie stają się medykami tworząc własne modele narządów a także wirusów i bakterii. Uczniowie edukacji wczesnoszkolnej oprócz nauczyciela prowadzącego, zyskują opiekuna i towarzysza, który razem z nimi poznaje świat i nigdy niczego nie narzuca – zawsze towarzyszy.

„Gdybym miała jednoznacznie określić, czy lepiej czuję się w obszarze edukacji wczesnoszkolnej, czy wolę nauczanie przedmiotowe – nie potrafiłabym udzielić odpowiedzi. Przygoda z dziećmi w klasach 1-3 daje mi wiele radości, zależy mi na tym, by dzieci chętnie przychodziły do szkoły i dobrze się w niej bawiły. W klasach starszych odkrywam tajemnice rządzące światem przyrody, zaglądam także do wnętrza ludzkiego ciała. Biologia to przedmiot, który roztacza przed nauczycielem szerokie możliwości, zwłaszcza w dobie nowoczesnych technologii. W mojej pracy staram się łączyć te dwa obszary, uczę dzieci jak dbać i chronić przyrodę, uświadamiam jak żyć w zgodzie z naturą i nie niszczyć naszej planety.”

 

 

 Małgorzata Smoliło-Utrata

chemia

„W życiu nie ma rzeczy, których należy się bać, są tylko rzeczy, które trzeba zrozumieć. Musimy zrozumieć więcej, aby móc bać się mniej. ” Maria Skłodowska-Curie

Absolwentka Technologii Chemicznej Politechniki Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki w Krakowie oraz Pedagogicznych Studiów Podyplomowych Lingwistyczno-Technicznej Uczelni w Przasnyszu. Doktorantka ostatniego roku w Instytucie Katalizy i Fizykochemii Powierzchni im. Jerzego Habera PAN w Krakowie. W swojej naukowej karierze odbyła kilka zagranicznych staży w międzynarodowych Instytutach badawczych (dwukrotny pobyt na Uniwersytecie Sorbońskim UPMC w Paryżu oraz w Instytut Heyrovskiego w Pradze). Ambicja to jej drugie imię, dlatego postawiła sobie za cel szerzenie zapału do rozwoju uprawiania nauki wśród dzieci i młodzieży. Dociekliwa i chętna do pomocy. Nie spocznie, dopóki uczeń nie pojmie danego zagadnienia lub tematu. Uwielbia ludzi. Chętnie angażuje się w liczne projekty, akcje i przedsięwzięcia rozwijające siebie i innych. Od początku uważa, że ten kto się nie rozwija – cofa się, dlatego wciąż dąży do podnoszenia swoich kwalifikacji, szerzenia swojej wiedzy i wiedzy innych.

Prowadzi zajęcia z chemii. Przez liczne przykłady z życia wzięte sprawia, że pozornie trudny przedmiot staje się przyjemny i co najważniejsze zrozumiały dla uczniów. Umysł ścisły i techniczne rozumowanie sprawiają, że uczniowie szybko opanowują przedstawiany zakres materiału, a sama lekcja przebiega w przyjemnej i pozytywnej atmosferze.