Plebiscyt „Pozytywny Nauczyciel”

Nie od dziś wiadomo, że szkoły nie tworzą ani mury, ani dyplomy, ani nawet ławki, tylko nauczyciele. Nasza szkoła od lat kładzie duży nacisk na relację ucznia i nauczyciela. Zależy nam na tym, by nauczyciel był przyjazny uczniowi i nie traktował go jako anonimowej pozycji w Librusie. Dziś, po wielu latach naszej przygody, możemy stwierdzić, że udaje nam się to wyśmienicie.  

Plebiscyt „Pozytywny Nauczyciel” był ogólnoszkolną ankietą, w której to uczniowie głosowali na nauczyciela, który ich zdaniem powinien otrzymać ten tytuł. Czemu akurat nauczyciel pozytywny? Nie chodzi tu o ilość dyplomów czy piątek ze sprawdzianów. Bynajmniej. Nauczyciel pozytywny to taki, który swoim podejściem do świata zachęca do nauki, można zwierzyć mu się z trudności i problemów oraz poprosić o pomoc z pewnością, że nie odmówi. Innymi słowy – człowiek, z którym można konie kraść.

Wybieraliśmy nauczycieli w dwóch kategoriach: nauczyciel klas 1-3 i nauczyciel klas 4-8. Inicjatorem przedsięwzięcia był nasz zacny Samorząd Szkolny.

A oto zwycięzcy:

Pozytywny Nauczyciel klas 1-3

Ilona Gajdzik-Skubis

Absolwentka zintegrowanej edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z elementami tańca, oligofrenopedagog, magister stosunków międzynarodowych Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, starszy inspektor ds. bezpieczeństwa i higieny pracy, Certyfikowany Asystent Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji S.A., Auditor Wewnętrzny Sytemu Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy, inspektor ochrony przeciwpożarowej. Wychowawca placówek wypoczynku dla dzieci i młodzieży od czternastu lat.

Obecnie nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, wychowawca inspirującej klasy III. Prywatnie mitologiczna Hestia realizująca wyzwania XXI wieku. Wraz z mężem i synem Kacprem w wolnych chwilach odkrywa tajemnice polskich pałaców i zamków, szczególnie celebrując chwile podczas nocnego zwiedzania. Natchnienie przynosi jej też rodzinne eksplorowanie magicznych miejsc realizując przy tym pragnienia prawdziwego foodisa.

Jako wychowawca, pedagog stara się podążać w myśl słów guru szeroko rozumianej edukacji jakim był i jest Janusz Korczak.

„Dobry wychowawca, który nie wtłacza a wyzwala, nie ciągnie a wznosi, nie ugniata a kształtuje, nie dyktuje a uczy, nie żąda a zapytuje – przeżyje wraz z dziećmi wiele natchnionych chwil.”

Prowadząc lekcje zatapia się w świat uczniów, by mogli oni doświadczać wiedzy, nauki, a nie tylko ją zdobywać. Realizując misję zawodu nauczyciela propagatorka kształcenia zintegrowanego jako ,,nauki całościowej w myśl idei Bertholda Otto, który twierdził, że ,,..świat stoi przed nami jako całość i my jako całość próbujemy go ogarnąć.
W bilateralnych rozmowach dydaktyczno – wychowawczych z uczniami istotnym jest dla niej, by usłyszeć młodego człowieka. Stara się pokazać możliwe sposoby realizacji obranego celu, oraz pokonania barier na jakie napotyka uczeń podążając etapami kierującymi go ku dojrzałości.

Pozytywny Nauczyciel klas 4-8

Łukasz Zając

Absolwent Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie na kierunkach historia oraz filozofia. Mocno skoncentrowany wokół kultury wschodu, ze szczególnym upodobaniem historii Mongołów. Zapalony podróżnik, miłośnik wędrówek górskich i chińskiej sztuki walki tai chi. Wieczorami czytuje powieści science-fiction i ogląda horrory oraz oczywiście filmy historyczne.

 

 

 

Na lekcjach Łukasza uczniowie przenoszą się w czasie i podglądają życie królów oraz możnowładców. A to wszystko w myśl zasady, że najważniejszą ze sztuk jest sztuka opowiadania dobrych historii. Tu nie ma miejsca na nudę, ponieważ uczniowie nie są jedynie obserwatorami – niejednokrotnie sami muszą wcielać się w role znanych postaci historycznych po to, by lepiej zrozumieć epokę i motywy działań. Mają ku temu znakomite warunki, gdyż pomoce naukowe są konstruowane własnoręcznie przez kreatywnego nauczyciela historii.

„Trudno w kilku słowach określić swoją misję i przesłanie, które chcemy przekazywać uczniom. W zasadzie każdy z nas myśli i postrzega nowoczesną edukację podobnie. Moją misję jako nauczyciela sprowadzam więc do tego, że staram się być takim nauczycielem jakiego zawsze chciałem spotkać na mojej drodze.”

Dodaj komentarz